XXIII Katedralne Koncerty Organowe

Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

10

XXIII Katedralne Koncerty Organowe

Po raz 23. witamy Państwa w białostockim kościele pw. Wniebowzięcia NMP na cyklu Katedralnych Koncertów Organowych. Przełom lipca i sierpnia to tradycyjnie czas, kiedy spotykamy się, by wsłuchiwać się we wspaniałe wielowiekowe dziedzictwo muzyki organowej. W piątkowe wieczory wnętrze neogotyckiej świątyni wypełniają większe i mniejsze, monumentalne i subtelne, napisane wieki temu i nowoczesne dzieła organowe.

W tym roku dołączamy do wielkich obchodów jubileuszu odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji, wszyscy zaproszeni wykonawcy, zarówno z Polski, jak i z zagranicy, wykonają przynajmniej jedno dzieło organowe polskiego kompozytora.

Usłyszymy m.in. arcydzieła z polskich tabulatur z XVI i XVII wieku, kiedy polska muzyka organowa, podobnie jak inne dziedziny życia, przeżywała swój złoty wiek i prezentowała najwyższy poziom europejski. Sięgniemy również do muzyki późnego romantyzmu, której ton nadawali Mieczysław Surzyński i Feliks Nowowiejski, a także do muzyki współczesnej, gdzie wyróżnia się nazwisko Mariana Sawy.

Wiek XIX i początek wieku XX to czas, kiedy Polacy pozbawieni własnego państwa, musieli walczyć o utrzymanie i zachowanie swojej tożsamości w zakresie narodowości, religii i kultury. Świątynia, w której odbywają się koncerty, powstała w okresie, gdy kraj nie posiadał własnej suwerenności. Jest efektem rozbudowy Starej Fary w latach 1900-1905. Instrument z 1908 roku musiał czekać dekadę, aby można było wykonać na nim dziękczynne „Te Deum laudamus” za odzyskaną wolność i upragnioną niepodległość.

Wyrażam nadzieję, że tegoroczne koncerty będą nie tylko wspaniałym przeżyciem artystycznym, ale pozwolą wzbudzić refleksję nad naszą tożsamością narodową i szacunkiem dla wartości takich, jak wolność i niepodległość.

PROGRAM:

19:15 – Józef Kotowicz / Białystok, zespół instrumentalny TRIO-SONATA / Rosja: Vladimir Sklyarenko – obój, Elena Lelchuk – akompaniament

G. F. Haendel (1685-1759): Concerto F-dur op.4 / org.
J. S. Bach (1685-1750): opr. chorałowe: ,,Liebster Jesu wir sind hiere”
l. Boccherini (1743-1805) Menuet
Trio Sonata:

W.A. Mozart (1756-91): Serenada cz.1 Adagio Religioso
G. Grovlez (1879-1944): Sarabanda i Allegro
J. M. Wieczorek (1904-1980): Dwie impresje na obój i fortepian
R. Lovlend: Secret Garden
W. Żeleński (1837-1921): Dwa preludia
J. Grison (1842-1896): Toccata F-dur
Józef Kotowicz – białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomowe w Warszawie, w klasie organów prof. Józefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku.

Bierze udział w licznych krajowych festiwalach organowych, a także występuje za granicą: wielokrotnie grał na prestiżowych festiwalach organowych w Szwecji, Danii, Finlandii, Norwegii, Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi. Czterokrotnie odbył tournee koncertowe w USA.

Za treść odpowiada organizator wydarzenia. Szczegóły można sprawdzić bezpośrednio na stronie bok.bialystok.pl