Twarz

Wydarzenie z cyklu "Kultura Dostępna w Kinach"
zobacz pozostałe wydarzenia z tego cyklu
Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

Sieć Kin Helios i Kino Elektronik
- -
00-001 -
10

Współczesna baśń o człowieku, który stracił twarz w wypadku. Po nowatorskiej operacji wraca do rodzinnej miejscowości, ale ludzie nie wiedzą jak go traktować. Staje się dla nich kimś obcym. 

Reżyseria: Małgorzata Szumowska
Scenariusz: Małgorzata Szumowska, Michał Englert
Obsada: Mateusz Kościukiewicz, Agnieszka Podsiadlik, Małgorzata Gorol, Anna Tomaszewska , Dariusz Chojnacki, Robert Talarczyk, Roman Gancarczyk, Iwona Bielska

Pozostałe miejsca:

MIASTO ADRES NAZWA
Bełchatów Kolejowa 6 Helios Galeria Olimpia
Białystok Świętojańska 15 Helios Alfa
Białystok Czesława Miłosza 2 Helios Biała
Białystok Jurowiecka 1 Helios Białystok Jurowiecka
Bielsko-Biała Mostowa 5 Helios
Bydgoszcz Fordońska 141 Helios
Dąbrowa Górnicza Jana III Sobieskiego 6 Helios
Gdańsk Targ Sienny 7 Helios Forum
Gdańsk Jana Kilińskiego 4 Helios Metropolia
Gdynia Kazimierza Górskiego 2 Helios
Gniezno Pałucka 2 Helios
Gorzów Wielkopolski Aleja Konstytucji 3 Maja 102 Helios
Grudziądz Chełmińska 4 Helios
Jelenia Góra Jana Pawła II 51 Helios Galeria Sudecka
Kalisz Górnośląska 82 Helios Galeria Amber
Kielce Świętokrzyska 20 Helios
Kobierzyce ul. Czekoladowa 7-9 Helios Aleja Bielany
Konin Ignacego Paderewskiego 8 Helios
Krosno Bieszczadzka 29 Helios
Kędzierzyn-Koźle Al. Armii Krajowej 38 Helios
Legnica Najświętszej Marii Panny 9 Helios
Lubin Władysława Sikorskiego 20 Helios
Nowy Sącz Lwowska 80 Helios
Olsztyn Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 16 Helios
Opole Pl. Mikołaja Kopernika 17 Helios
Piotrków Trybunalski Juliusza Słowackiego 123 Helios
Piła Aleja Powstańców Wielkopolskich 99 Helios
Polska, sieć Kin Helios i Kino Iluzjon Polska, sieć Kin Helios i Kino Iluzjon Polska, sieć Kin Helios i Kino Iluzjon Polska, sieć Kin Helios i Kino Iluzjon
Poznań Pleszewska 1 Helios
Przemyśl W. Brudzewskiego 1 Helios
Płock Wyszogrodzka 144 Helios
Radom Księcia Józefa Poniatowskiego 5 Helios
Rzeszów Al. Józefa Piłsudskiego 44 Helios Galeria Rzeszów
Rzeszów Aleja Powstańców Warszawy 14 Helios Powstańców W-wy
Siedlce Józefa Piłsudskiego 74 Helios Galeria Siedlce
Sosnowiec Modrzejowska 32b Helios
Stalowa Wola Chopina 42 Helios
Starachowice ul. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 14 Helios
Szczecin Bolesława Krzywoustego 9/10 Helios CHR Kupiec
Szczecin Andrzeja Struga 42 Helios Outlet Park
Tczew Pomorska 1 Helios
Tomaszów Mazowiecki Warszawska 1 Helios
Warszawa ul. Ludwika Narbutta 50A Kino Iluzjon
Warszawa Sieć Kin Helios, Kino Iluzjon i Elektronik w Warszawie
Wołomin Geodetów 2 Helios
Wrocław Legnicka 58 Helios Magnolia Park
Łódź Al. Politechniki 1 Helios Łódź Sukcesja

Zwiastun

Recenzje

W „Twarzy” Szumowska walczy o zrozumienie sytuujące się poza prostą matrycą dobra i zła.

„Twarz” Małgorzaty Szumowskiej to dla recenzenta bardzo ciekawy przypadek filmu, który wzbudza wyłącznie skrajne opinie, przy czym kompletnie inaczej odbierany jest poza Polską,  a inaczej w naszym kraju. Dla bystrego socjologa kultury, przykład recepcji „Twarzy” mógłby stać się ciekawym materiałem na błyskotliwą pracę naukową.

Proporcje są bowiem zaskakująco różne. To co na świecie przyjmowane jest jako pamflet, satyrę i komedię, u nas ogląda się na serio, z powagą, bez cienia dystansu. Rzecz znamienna, jeżeli o Polsce krytycznie, albo bardzo krytycznie opowiada od lat Wojciech Smarzowski, wszystko jest w porządku, przeglądamy się w jego lustrze jak w krzywym zwierciadle, jeżeli robi to Szumowska – wywołuje to święte oburzenie i burzliwą krytyczną debatę na samym szczycie. Nie wydaje mi się, żeby chodziło o płeć reżyserki, chociaż przypuszczalnie to również ma znaczenie. Na pewno czymś, co może drażnić jest forma „Twarzy”.

Inaczej niż wspomniany Smarzowski, ale także Bugajski czy Gliński, Szumowską nie interesuje linearne opowiadanie historii. Wychodzi ze słusznego założenia, że czas na takie narracje skończył się dawno temu. I jeżeli reżyser z Polski marzy dzisiaj o tym, żeby stać się częścią filmowego świata na równych prawach, nie może, a przynajmniej nie powinien bazować na narzędziach języka filmowego sprzed kilku dekad. Bo to już od dawna passé. A Małgorzata Szumowska nie chce być passé, chce być modna. I o modę również tutaj chodzi.

Szumowska kręci film za filmem, ale nie wypracowała sobie jeszcze, i pewnie nie wypracuje oryginalnego autorskiego języka. Myślę że ją to wcale nie interesuje. Nie jest ani Hasem, ani Zanussim. Spośród największych twórców polskiego kina, chyba najbliżej jej do Wajdy, z jego nieposkromionym apetytem dotykania wszystkiego, próbowania różnych stylów i gatunków.

W „Twarzy”, której pełnoprawnym współautorem jest Michał Englert, autor wybitnych, integralnych dla historii ale również innowacyjnych (zmiękczenia i wyostrzenia kadrów) zdjęć do filmu, oraz współautor scenariusza, testuje wytrzymałość widza na ostrą satyrę, pamflet o polskiej obyczajowości. Nie wiejskiej, nie małomiasteczkowej, ale właśnie polskiej en block.

Opowieść o młodym mężczyźnie (świetny Mateusz Kościukiewicz), outsiderze i freaku, który metaforycznie i dosłownie traci tytułową twarz, żeby zyskać inną, twarz obcego, nie ma typowo polskiego zabarwienia pełnego litości i empatii. Nie o taką tonację chodziło reżyserce. Autorka „Sponsoringu” nie jest i nie chce być sentymentalna i egzaltowana.

Nie ma jednak w jej filmie również pogardy czy irytacji, które wypominają Szumowskiej krytycy. W „Twarzy” walczy o zrozumienie sytuujące się poza prostą matrycą dobra i zła. Zrozumienia dla czegoś i kogoś, kto wymyka się obiegówkom, paragrafom i wyższym instancjom. Zobaczcie, jak to jest. Jak to wygląda. Zobaczcie i spróbujcie to przyjąć.

 

Recenzent
(fot. Marcin Oliva Soto)

Łukasz Maciejewski – urodzony w Tarnowie dziennikarz, krytyk filmowy i krytyk teatralny. Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykładowca na Wydziale Aktorskim PWSFiT im. Leona Schillera w Łodzi, a od 2016 roku ambasador projektu „Kultura Dostępna” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Autor takich książek jak "Aktorki. Portrety", czy "Flirtując z życiem. Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim".