Wieża. Jasny dzień

Wydarzenie z cyklu "Kultura Dostępna w Kinach"
zobacz pozostałe wydarzenia z tego cyklu
Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

Helios Alfa
Świętojańska 15
15-277 Białystok
10

Na parę dni przed uroczystością Komunii Świętej – małżeństwo Mulę (Anna Krotoska) i Michała (Rafał Cieluch) z kilkuletnim dzieckiem Niną odwiedza niecodzienny gość: niewidziana przez rodzinę od lat młodsza siostra Muli - Kaja (Małgorzata Szczerbowska), która jest biologiczną matką dziewczynki. Czy Kaja będzie starała się odzyskać dziecko? Rodzinie jej zachowanie wydaje się co raz bardziej dziwne. Wokół także dochodzi do wydarzeń, które trudno wyjaśnić.  Kościelna uroczystość się zbliża, a atmosfera między siostrami gęstnieje.  Wkrótce ma się okazać, że istnieje inny ważniejszy powód, dla którego Kaja wróciła.

Reżyseria: Jagoda Szelc
Scenariusz: Jagoda Szelc
Obsada: Anna Krotoska, Małgorzata Szczerbowska, Anna Zubrzycki, Dorota Łukasiewicz, Rafał Kwietniewski, Rafał Cieluch

Pozostałe miejsca:

MIASTO ADRES NAZWA
Białystok Czesława Miłosza 2 Helios Biała
Białystok Jurowiecka 1 Helios Białystok Jurowiecka
Bielsko-Biała Mostowa 5 Helios
Bydgoszcz Fordońska 141 Helios
Dąbrowa Górnicza Jana III Sobieskiego 6 Helios
Gdańsk Targ Sienny 7 Helios Forum
Gdynia Kazimierza Górskiego 2 Helios
Gniezno Pałucka 2 Helios
Gorzów Wielkopolski Aleja Konstytucji 3 Maja 102 Helios
Grudziądz Chełmińska 4 Helios
Kielce Świętokrzyska 20 Helios
Kobierzyce ul. Czekoladowa 7-9 Helios Aleja Bielany
Konin Ignacego Paderewskiego 8 Helios
Krosno Bieszczadzka 29 Helios
Kędzierzyn-Koźle Al. Armii Krajowej 38 Helios
Legnica Najświętszej Marii Panny 9 Helios
Lubin Władysława Sikorskiego 20 Helios
Nowy Sącz Lwowska 80 Helios
Olsztyn Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 16 Helios
Opole Pl. Mikołaja Kopernika 17 Helios
Piotrków Trybunalski Juliusza Słowackiego 123 Helios
Piła Aleja Powstańców Wielkopolskich 99 Helios
Poznań Pleszewska 1 Helios
Przemyśl W. Brudzewskiego 1 Helios
Płock Wyszogrodzka 144 Helios
Radom Księcia Józefa Poniatowskiego 5 Helios
Sosnowiec Modrzejowska 32b Helios
Stalowa Wola Chopina 42 Helios
Starachowice ul. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 14 Helios
Szczecin Bolesława Krzywoustego 9/10 Helios CHR Kupiec
Tczew Pomorska 1 Helios
Tomaszów Mazowiecki Warszawska 1 Helios
Warszawa ul. Ludwika Narbutta 50A Kino Iluzjon
Wołomin Geodetów 2 Helios

Zwiastun

Recenzje

„Wieża. Jasny dzień” jest optymistycznym przykładem na to, że w polskim kinie warto podążać własnymi ścieżkami.

Takie emocje pamięta się bardzo dobrze. „Wieżę. Jasny dzień” obejrzałem na kilka miesięcy przed pierwszym publicznym pokazem filmu na festiwalu w Gdyni we wrześniu 2017 roku. Nazwisko reżyserki niewiele mi wtedy mówiło, nie kojarzyłem większości występujących w tym filmie aktorów, ale już po pierwszym kwadransie przecierałem oczy ze zdumienia. Bo w polskim kinie wydarzył się cud na jaki czeka każdy dziennikarz, każdy kochający kino krytyk filmowy. Objawił się talent.

Pomyślałem wtedy, że film, owszem, jest znakomity, ale młodej reżyserce będzie bardzo ciężko, ponieważ nie tylko proponuje własny, niezależny świat filmowy, ale jest to również świat radykalny, ostro zarysowany, wiele wymagający od widza. Podejrzewałem z troską, że trudno będzie debiutantce przekonać do tego świata nie tylko krytyków, dziennikarzy, festiwalowych kuratorów, ale przede wszystkim widzów.

Jak cudownie się było pomylić. Nie miałem racji. Na wspomnianym festiwalu w Gdyni, „Wieża. Jasny dzień” była jednym z głównych wydarzeń festiwalu, a komplementy krytyki komponowały się z entuzjazmem obserwatorów imprezy. Od tamtej pory zaczęły się liczne zaproszenia na kolejne imprezy filmowe, nagrody, stosunkowo szeroka dystrybucja w kinach.

„Wieża. Jasny dzień” jest zatem optymistycznym przykładem na to, że w polskim kinie warto podążać własnymi ścieżkami, nie oglądając się za siebie, warto wierzyć w siebie i być konsekwentnym. Szelc jest przy tym przykładem na to, że radykalizm się opłaca. I w polskiej przestrzeni filmowej istnieje miejsce dla każdego „freaka”, również dla artystów tak niekonwencjonalnych jak Jagoda Szelc.

Młoda reżyserka, absolwentka Szkoły Filmowej w Łodzi, idzie szlakiem wytyczonym przez najważniejszych innowatorów języka filmowego w polskim kinie: Grzegorza Królikiewicza, Mariusza Grzegorzka czy Andrzeja Żuławskiego. Nie jest jednak w żadnym stopniu kopistką ich stylu, ma własny. Dla Szelc ważny jest rytuał, osadzenie historii filmowej nie w kontekście anegdoty, lecz nastroju.

To ów nastrój buduje narrację, w której zderzają się ze sobą polskie zwyczaje (ceremoniał komunii świętej), portret rodziny, wreszcie powiązanie duchowości z naturą. Henry David Thoreau, autor „Waldena”, pisał: „Zamieszkałem w lesie, ponieważ chciałem żyć świadomie. Chciałem czerpać ze źródeł życia samą jego istotę. Odrzucić wszystko, co nie było nim, by w godzinę śmierci nie odkryć, że nie żyłem”. W „Jasnym dniu” las i natura stają się metaforą dostępu do nadświadomości. Dotknięciem istoty rzeczy, którą można poczuć, ale nie sposób zrozumieć.

Recenzent
(fot. Marcin Oliva Soto)

Łukasz Maciejewski – urodzony w Tarnowie dziennikarz, krytyk filmowy i krytyk teatralny. Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykładowca na Wydziale Aktorskim PWSFiT im. Leona Schillera w Łodzi, a od 2016 roku ambasador projektu „Kultura Dostępna” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Autor takich książek jak "Aktorki. Portrety", czy "Flirtując z życiem. Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim".