Wernisaż wystawy "Kokornakowy blues 2017"

Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

wstęp wolny

Kokornakowy blues – to symboliczna nazwa motywów zielnikowych, pośród których dominuje kokornak. W letnie upalne dni jego gigantyczne liście tworzą gęstą powłokę altany, jakby chłodnej jaskini, w której można się schronić przed promieniami słonecznymi. Kokornak tworzy swoje formy biologiczne z rozmachem, który inspiruje do ekspresyjnych i szkicowych, niewyspekulowanych działań malarskich.
Szkic jest gestem bezpośrednim, wyprzedzającym chłodną kalkulację. Niczego nie definiuje i nie zamyka, afirmuje przypadek, otwiera nieograniczone perspektywy wyobraźni i inwencji. Szkic jest pięknym złudzeniem tworzenia ciągle nowych bytów subtelnych, jak to określał Jerzy Nowosielski.
Witamy radośnie to, co pobudza naszą wyobraźnię i inwencję. Wybieramy ten jedyny z chaosu przypadków i poddajemy się jego działaniu popychającemu do wydobycia ze zwyczajnych form jakiegoś elementu lirycznego i wyjścia poza granice realizmu.
Motywy przypadkowe dają poczucie pewnej świeżości, pobudzają inwencję do refleksji i twórczego działania. Skłaniają do nieograniczonego doboru środków wyrazu i form, które mają na celu podzielenie się jakąś fascynacją płynącą z obserwacji natury. Pewna powtarzalność podziałów kompozycyjnych i rytmicznych podobnie jak blues-owe ostinato porządkuje wszystkie te elementy i wyznacza obszar kompozycji.
Szkicowość i improwizacja w doborze środków warsztatowych umożliwia odnajdywanie nierzadko zaskakujących rozwiązań, które mogą prowadzić do osiągnięcia owego uwodzicielskiego złudzenia przemiany rzeczywistości, przekraczania granic racjonalizmu i wchodzenia w aurę określonej poetyki malarskiej. Szukamy w sztuce śladów owej wibracji ducha i drżenia dłoni prowadzącej narzędzie. Pociąga nas błądzenie po omacku w drodze do ostatecznej formy, która zamknie w sobie pierwsze wrażenie i wzruszenie.
[Lucjan Orzech]

Lucjan Orzech – ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 1976 roku. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych w kraju, a także w Niemczech, Austrii, Francji, Szwajcarii i Kanadzie, miedzy innymi w ramach projektu: Jeunes Artistes Polonais w Amay-Jehay (Belgia), Villecroze (Francja) i w Düsseldorfie (Niemcy). Zrealizował polichromie we wnętrzach sakralnych, miedzy innymi: w kościele św. Pawła w Bochni, w Radzięcinie na Zamojszczyźnie, w Łętowicach koło Wojnicza i w Trzebownisku koło Rzeszowa, a także w kościele w Reichenbrunn koło St. Ingbert w Niemczech. Jest także autorem witraży między innymi do kaplicy Metropolitalnego Seminarium Duchownego w Warszawie. Prace autora znajdują się w zbiorach Urzędu Miasta Krakowa, Nowohuckiego Centrum Kultury, Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie, Domu Pomocy Społecznej nr 25 w Krakowie, Muzeum Historycznego Miasta Tarnowa, Miejskiego Ośrodka Kultury w Dębicy, jak również w kolekcjach prywatnych w Polsce, Niemczech i USA.

Za treść odpowiada organizator wydarzenia. Szczegóły można sprawdzić bezpośrednio na stronie lamelli.com.pl