Requiem d-moll KV 626 | KONCERT ONLINE
Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.
PO WYKUPIENIU MATERIAŁ DOSTĘPNY JEST ONLINE PRZEZ 48 h
Koncert poświęcony pamięci Bernarda Ładysza pod patronatem Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika, zarejestrowany w dniu 4 września 2020 r. w Kościele oo. Paulinów p. w. Ducha Św. w Warszawie przy ul. Długiej 3.
Wolfgang Amadeus Mozart
Requiem d-moll KV 626
Dyrygent: Stefan Plewniak
Mozartowskie „Requiem”, to jedna z najbardziej owianych tajemnicą kompozycji w historii muzyki (kompozytor nie znał nazwiska osoby zamawiającej dzieło, a był nią – jak wiemy dzisiaj – muzyczny amator, hrabia Franz Walsegg, który zwykł zamawiać i przywłaszczać sobie cudze kompozycje), toteż przez wiele lat snuto rozliczne domysły na temat okoliczności tego zamówienia (jedną z najsłynniejszych interpretacji tego epizodu można odnaleźć w filmie „Amadeusz” Miloša Formana). Mozart, mimo zapłaty „z góry”, nie od razu przystąpił do pracy. Nie miał zresztą na to zbyt wiele czasu, bowiem równolegle tworzył opery: „Czarodziejski flet” i „Łaskawość Tytusa”. Gdy wreszcie zabrał się do komponowania mszy, podupadł na zdrowiu. Złożony chorobą, w ostatnich dniach swojego życia podyktował swojemu przyjacielowi, Franzowi Xaverowi Süssmayrowi kolejne frazy „Requiem”. Między jawą a gorączkową maligną komponował w przekonaniu, że to msza żałobna za jego duszę. Umarł 4 grudnia 1791 r. mając 35 lat, w trakcie dyktowania ósmego taktu przepięknej „Lacrimosy”. Süssmayr dokończył szkice przyjaciela. Oryginalne Mozartowskie frazy: „Dies Irae”, „Confutatis” czy „Tuba mirum”, podobnie jak „Lacrimosa”, dowodzą dzisiaj geniuszu kompozytora. Natomiast demoniczne „Sanctus”, melancholijne „Benedictus” i dotykające romantycznej nuty „Agnus Dei” to już dzieło Süssmayra. Tutaj kontynuator osiągnął jednak poziom godny swego mistrza.
Czas trwania spektaklu: 60 minut
Obsada
Wykonawcy:
Aleksandra Kubas-Kruk – sopran
Natalia Kawałek – mezzosopran
Karol Kozłowski – tenor
Artur Janda – bas
Zespół Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense:
Skrzypce I
Grzegorz Lalek – koncertmistrz
Maria Papuzińska-Uss
Natalia Moszumańska
Ewa Chmielewska-Zorzano
Klaudia Matlak
Kornelia Korecka-Karbownik
Skrzypce II
Anna Jóźwiak-Kłosiewicz – lider
Marcin Sochan
Magdalena Kuźmińska-Hartung
Mateusz Małecki
Katarzyna Cendlak
Altówki
Marcin Stefaniuk – lider / inspektor
Karolina Habało
Anna Stankiewicz
Anna Wieczorek
Wiolonczele
Jakub Kościukiewicz – koncertmistrz
Aleksandra Rybak-Żymła
Karolina Szewczykowska
Kontrabasy
Stanisław Smołka
Anna Bator
Fagoty
Leszek Wachnik
Szymon Józefowski
Klarnety
Róbert Šebesta
Robert Michalski
Trąbki
Ostap Popovych
Jacek Brzózka
Puzony
Piotr Wawreniuk
Robert Krajewski
Michał Kiljan
Perkusja
Krzysztof Niezgoda
Pozytyw
Krzysztof Marosek
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej:
Soprany
Aleksandra Biskot
Karolina Geryń
Ewa Kuryłowicz
Ewelina Ossowska
Magdalena Smulczyńska
Sylwia Stępień
Teresa Tippe
Ola Ptaszyńska (gościnnnie)
Alty
Kinga Głogowska
Paulina Łysikowska
Ewa Puchalska
Ewelina Rzezińska
Dorota Solecka
Natalia Zubkowicz (gościnie)
Katarzyna Karbownik (gościnnie)
Tenory
Tomasz Grygo
Piotr Jakacki
Jakub Pawlik
Marek Sadowski
Krzysztof Piernik
Aleksander Słojewski
Aruto Matsumoto (gościnnie)
Basy
Łukasz Geryń
Bartłomiej Kornacki
Krzysztof Matuszak
Andrzej Milewski
Piotr Pieron
Grzegorz Zychowicz
Kierownik Zespołu Wokalnego: Krzysztof Kusiel – Moroz