Musica-ars Amanda - Katarzyna Tomala

Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

PRZESTRZENIE MUZYKI - W świecie opery.

Na całym świecie możemy tak dziś, jak i dawniej spotkać entuzjastów opery – niezwykłego gatunku muzycznego, który narodził się ponad 400 lat temu we Włoszech.

Opera przez wieki zmieniała się tak, jak zmieniało się społeczeństwo i ogólne trendy w sztuce. Co jakiś czas wybuchały z jej powodu spory wśród publiczności i twórców. Kością niezgody była przede wszystkim zależność słowa i muzyki – ci, którzy na pierwszym miejscu stawiali kunszt wokalny i popis spierali się z tymi, dla których wartość nadrzędną stanowiła opowiadana historia i jej dramaturgia. Prawdziwymi mistrzami tego gatunku okazali się kompozytorzy, którzy umieli w genialny sposób „pogodzić” w operze muzykę i słowo. Wśród tych największych należy wymienić Monteverdiego, Mozarta, Wagnera, Verdiego czy wreszcie Pucciniego. Nietrudno zauważyć, że większość z nich to Włosi – opera i sztuka pięknego śpiewu (bel canto) bardzo długo pozostawała bowiem domeną twórców z Półwyspu Apenińskiego. Bardzo długo język włoski był wręcz „urzędowym” językiem opery. Dopiero w XIX wieku, na fali rodzących się tożsamości narodowych zaczęto tworzyć opery w innych językach.

W różnych epokach pojmowano operę bardzo różnie: mniej lub bardziej poważnie, jako rozrywkę lub coś niemalże wzniosłego. Jej libretta (czyli tekst słowny) opowiadały najróżniejsze historie – od mitologii, poprzez historię i wielką literaturę aż po nawiązywanie do bieżących wydarzeń i kwestii społecznych. Jedno jednak nigdy się nie zmienia – w dobrym wydaniu opera, zarówno komiczna jak i poważna (seria), jest w stanie w poruszający, zupełnie inny niż w teatrze, sposób opowiedzieć prawdę o człowieku, jego marzeniach, namiętnościach, sile i słabościach.

Repertuar:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery Czarodziejski flet
Léo Delibes – Duet kwiatów z opery Lakmé
Georges Bizet – Habanera z opery Carmen
Giuseppe Verdi – Uwertura do opery Moc przeznaczenia
Feliks Nowowiejski – Uwertura do opery Legenda Bałtyku
Ludomir Różycki – Walc Caton z opery Casanova op. 47
Stanisław Duniecki – Duet z opery Paziowie królowej Marysieńki
Stanisław Moniuszko – Mazur z opery Straszny dwór

Obsada

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Katarzyna Tomala – dyrygent
Sylwia Olszyńska – sopran
Magdalena Wachowska – mezzosopran

Produkcja

Orkiestra Filharmonii Krakowskiej
Katarzyna Tomala – dyrygent
Sylwia Olszyńska – sopran
Magdalena Wachowska – mezzosopran

Za treść odpowiada organizator wydarzenia. Szczegóły oraz termin rozpoczęcia sprzedaży wejściówek można sprawdzić bezpośrednio na stronie ewejsciowki.pl