Jak tańczyć aż po (życia) kres / How to Dance Forever / Festiwal Ciało/Umysł 2019

Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

Rafał Dziemidok, „tancerz osobny” w świecie polskiej nowej choreografii, zaprasza widzów na wykład performatywny/wieczorek literacki, w którym używając osobistej opowieści i własnego ciała wchodzi w dyskusję z autobiograficzną książką amerykańskiej legendy tańca Daniela Nagrina „How to Dance Forever”.

Rafał Dziemidok – niezależny choreograf, tancerz, improwizator (a z wykształcenia prawnik!), obecny jest na polskiej scenie tańca od ponad 20 lat, realizując własną, unikalną i wyrazistą ścieżkę ruchowej ekspresji. W swoich spektaklach z lubością sięga po autotematyzm i groteskę. Chętnie nawiązuje bezpośredni kontakt z widzem i wykorzystuje swoją niestandardową w świecie tańca fizyczność: zamiast smukłego efeba – mocny, zwalisty facet obdarzony zaskakującą wrażliwością i kocią sprawnością ciała. W 2016 roku został zaproszony przez kuratorkę Edytę Kozak do udziału w cyklu wykładów performatywnych „Taniec, moja miłość”, które miały za zadanie zajrzeć za kulisy i sprawdzić, jak funkcjonuje zaplecze pracy współczesnego tancerza w Polsce. Dziemidok w swoim solo postanowił skonfrontować się z lekturą ważną na początku jego tanecznej kariery. Punktem wyjścia dla tego solowego projektu jest więc książka „How to Dance Forever”, autorstwa zmarłego w 2008 roku nowojorskiego tancerza, choreografa i nauczyciela Daniela Nagrina. Już sam tytuł performansu (nazywanego przez Dziemidoka z przymrużeniem oka „wieczorkiem literackim”), będący próbą przetłumaczenia tytułu książki, znamionuje niemożność zgrabnej translacji języków i światów, a wręcz nieprzystawalność pewnych pojęć.

– Jak po polsku wyrazić „forever" – „na zawsze", „wiecznie", „do końca" czy wręcz „bez końca"? – zapytuje polski tancerz. – Książkę, zawierającej ogromną liczbę rad dla tancerzy, w jaki sposób mogą oni zarządzać swoim życiem, ciałem, karierą, aby osiągnąć wspomniane w tytule „forever", trudno przetłumaczyć na polski. Na polskie realia, system, sposób życia, mentalność, kulturę. Dodatkowym utrudnieniem jest również czas, który upłynął od momentu publikacji książki, czyli 1988 roku. Świat zmienił się bardzo. Pytanie, czy i jak zmienił się też świat tańca.

Autor wykładu performatywnego – składającego się z części mówionej i tańczonej – odnosi się zarówno do swojej pierwszej lektury tej książki, jak i do lektury najświeższej, które dzieli 20 lat. Czy ten czas zmienia coś w odczytaniu tego tekstu, a jeżeli tak, to co i dlaczego? Projekt jest próbą zastanowienia się nad tym, czym jest taniec dla uprawiających go zawodowców. Czym jest taniec w Polsce? Jaka jest jego relacja z tańcem gdzie indziej, oraz jakim zmianom podlegał w ciągu ostatnich 20 lat?

ENG:

Rafał Dziemidok, a ”separate dancer”, invites to his performative lecture during which he uses personal story and his own body to engage in discussion on the autobiography of the American legendary dancer Daniel Nagrin titled ”How to Dance Forever” of 1988. A solo work composed of spoken and performative (dance) parts raises such questions as: what does dance mean for professional dancers? What is the price to be paid for the happiness that dance brings? How has dance changed in the last 20 years?

CYTAT:
Rafał Dziemidok:
Sztuka współczesna, do której należy również taniec, jest od początku do końca eksperymentem. Bo eksperyment jest wpisany w tę dziedzinę, jest elementem ją definiującym. Taniec współczesny jest sztuką rozsadzającą granice, która bez przerwy się na nowo wymyśla, testuje, gdzie swoboda twórcy definiuje tę dziedzinę, gdzie twórcy są wolni, a sztuka ta ma antyestetyczne zacięcie.
(w wywiadzie Dominiki Janiak, www.kulturadogorynogami.pl)

BIO
Rafał Dziemidok (ur. 1971) – tancerz, choreograf i trener improwizacji. Studiował na wydziale tańca w Bard College w Stanach Zjednoczonych, prawo na Uniwersytecie Gdańskim oraz na Wydziale Praw Człowieka na Uniwersytecie Środkowoeuropejskim w Budapeszcie. Poza autorskimi projektami pracuje w teatrze, operze, filmie. Tańczył z Dada von Bzdülöw (Gdańsk), Gdańskim Teatrem Tańca, Compagnie Yvette Bozsik (Budapeszt). Od 2005 współtworzy Grupę Artystyczną KONCENTRAT (działającą w Berlinie i Warszawie). Jej prace prezentowane były m.in. na Polskiej Platformie Tańca oraz w ramach selekcji sieci Aerowaves (2011, „Kra”). Festiwale i sceny to m.in.: The Place (Londyn), Dublin, Ciało/Umysł (Warszawa), LaMaMa (NYC), Stary Browar (Poznań), Azkuna Centroa (Bilbao), Springforward (Lublana), HAU, Uferstudios (Berlin).

Czas trwania spektaklu: 45 minut

Za treść odpowiada organizator wydarzenia. Szczegóły oraz termin rozpoczęcia sprzedaży wejściówek można sprawdzić bezpośrednio na stronie ewejsciowki.pl