Botoks

Wydarzenie z cyklu "Kultura Dostępna w Kinach"
zobacz pozostałe wydarzenia z tego cyklu
Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

Helios Galeria Olimpia
Kolejowa 6
97-400 Bełchatów
10

Szpital ukazany w „Botoksie" to nie fikcja z popularnych seriali czy folderów prywatnych sieci medycznych. To zakład pracy, gdzie codziennie wylewa się krew, pot i łzy. W jego murach splatają się losy czterech kobiet.

Daniela (Olga Bołądź) pracę w służbie zdrowia zaczyna jako ratowniczka medyczna, jeżdżąc na akcje z bratem Darkiem (Tomasz Oświeciński). Poddając się licznym zabiegom medycyny estetycznej, z brzydkiego kaczątka zmienia się w bezwzględną, odnoszącą sukcesy przedstawicielkę koncernu farmaceutycznego.

Magda (Katarzyna Warnke) jest ginekologiem położnikiem. Swoją renomę zbudowała jako etatowa specjalistka od aborcji. Gdy sama zachodzi w ciążę, jej konflikt z ordynatorem (Janusz Chabior) wchodzi w dramatyczną fazę i zwierzchnictwo szpitala próbuje pozbawić ją pracy.

Poukładany świat cenionej chirurg – Patrycji (Marieta Żukowska) rozsypuje się, gdy kobieta dowiaduje się o zdradzie męża. Podkopane poczucie wartości popycha ją w kierunku ginekologii estetycznej i kobiecego libido. Swoje odkrycia Patrycja chce sprawdzić w związku z metroseksualnym Michałem (Piotr Stramowski), który jest zaprzeczeniem mężczyzny.

Beata (Agnieszka Dygant) to lekarka SOR-u, która w wypadku motocyklowym traci narzeczonego. Samotna kobieta uśmierza ból, uzależniając się od silnych leków opioidowych, które wykrada w szpitalu. Wówczas poznaje Marka (Sebastian Fabijański), sanitariusza, który ukrywa przed światem własny sekret.

Reżyseria: Patryk Vega
Scenariusz: Patryk Vega
Obsada: Olga Bołądź, Agnieszka Dygant, Katarzyna Warnke, Marieta Żukowska, Janusz Chabior, Sebastian Fabijański, Piotr Stramowski, Tomasz Oświeciński, Grażyna Szapołowska

Pozostałe miejsca:

MIASTO ADRES NAZWA
Białystok Świętojańska 15 Helios Alfa
Białystok Czesława Miłosza 2 Helios Biała
Białystok Jurowiecka 1 Helios Białystok Jurowiecka
Bielsko-Biała Mostowa 5 Helios
Bydgoszcz Fordońska 141 Helios
Dąbrowa Górnicza Jana III Sobieskiego 6 Helios
Gdańsk Targ Sienny 7 Helios Forum
Gdańsk Jana Kilińskiego 4 Helios Metropolia
Gdańsk ul. Kołobrzeska 41C Helios Gdańsk Alfa
Gdynia Kazimierza Górskiego 2 Helios
Gniezno Pałucka 2 Helios
Gorzów Wielkopolski Aleja Konstytucji 3 Maja 102 Helios
Grudziądz Chełmińska 4 Helios
Jelenia Góra Jana Pawła II 51 Helios Galeria Sudecka
Kalisz Górnośląska 82 Helios Galeria Amber
Kielce Świętokrzyska 20 Helios
Kobierzyce ul. Czekoladowa 7-9 Helios Aleja Bielany
Konin Ignacego Paderewskiego 8 Helios
Krosno Bieszczadzka 29 Helios
Kędzierzyn-Koźle Al. Armii Krajowej 38 Helios
Legnica Najświętszej Marii Panny 9 Helios
Lubin Władysława Sikorskiego 20 Helios
Nowy Sącz Lwowska 80 Helios
Olsztyn Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego 16 Helios
Opole Pl. Mikołaja Kopernika 17 Helios
Piotrków Trybunalski Juliusza Słowackiego 123 Helios
Piła Aleja Powstańców Wielkopolskich 99 Helios
Poznań Pleszewska 1 Helios
Przemyśl W. Brudzewskiego 1 Helios
Płock Wyszogrodzka 144 Helios
Radom Księcia Józefa Poniatowskiego 5 Helios
Rzeszów Al. Józefa Piłsudskiego 44 Helios Galeria Rzeszów
Rzeszów Aleja Powstańców Warszawy 14 Helios Powstańców W-wy
Siedlce Józefa Piłsudskiego 74 Helios Galeria Siedlce
Sosnowiec Modrzejowska 32b Helios
Stalowa Wola Chopina 42 Helios
Starachowice ul. ks. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 14 Helios
Szczecin Bolesława Krzywoustego 9/10 Helios CHR Kupiec
Szczecin Andrzeja Struga 42 Helios Outlet Park
Tczew Pomorska 1 Helios
Tomaszów Mazowiecki Warszawska 1 Helios
Warszawa ul. Ludwika Narbutta 50A Kino Iluzjon
Wołomin Geodetów 2 Helios
Wrocław Legnicka 58 Helios Magnolia Park
Łódź Al. Politechniki 1 Helios Łódź Sukcesja

Zwiastun

Recenzje

„Botoks” to socjologiczny fenomen.

Można się irytować, mnożyć złośliwe epitety, ale jednego Patrykowi Vedze odmówić nie można  – jak nikt inny w polskim kinie odnalazł klucz do serc masowej widowni.

Nie podobają mi się komentarze kolegów i koleżanek krytyków negatywnie oceniające publiczność filmów Vegi. Obcy jest mi taki protekcjonalizm. Zamiast wydawać tego typu krzywdzące opinie, warto chyba zastanowić się nad socjologicznym bez mała fenomenem twórczości Vegi i spróbować odpowiedzieć na pytanie, dlaczego przyciąga miliony, co innym, bez żadnych wątpliwości sprawniejszym warsztatowo twórcom, jakoś jednak się nie udaje.

Odpowiedzią może być „Botoks” - luźno ze sobą powiązana historia czterech kobiet pracujących w szpitalu, gdzie dochodzi do wielu nagannych sytuacji. Vega doskonale wyczuł frustrację większości  społeczeństwa na hasło „polska służba zdrowia”, czyli strach przed chorowaniem, czekaniem w niekończących się kolejkach, urągającymi warunkami szpitalnymi, w których pracują lekarze i przebywają pacjenci.

Myślę, że każdy z nas zna to wszystko niestety z autopsji, a jedno tego rodzaju przykre doświadczenie przesłania wiele pozytywów i życzliwości, bo tak działa przecież mechanizm pamięci. Po latach pamiętamy sytuacje skrajne, mocne, przejmujące, a czasami tragiczne, natomiast dobro, codzienna ludzka solidarność i życzliwość, z reguły nie zostawiają żadnego śladu.

Patryk Vega poszedł dokładnie tym szlakiem. Odpuścił sobie przyzwoitość i etykę lekarską, wybrał natomiast wyłącznie radykalne historie, postawił na ekstremę, a wszystko to, wzorem wcześniejszych filmów, połączył grubymi nićmi szytą fastrygą fabularną, nie dając widzowi zbyt dużych szans na oddech, na zwyczajność.

Efekt był łatwy do przewidzenia. „Botoks” to socjologiczny fenomen, i w takich właśnie, pozafilmowych kategoriach, powinien być traktowany. Jako opowieść nie tyle nawet o społeczeństwie, co o potrzebach społeczeństwa. Czego szukamy w rozrywce, jakie tematy kupujemy bardziej od innych?

Patryk Vega znalazł klucz do sukcesu, ale przepis pod tytułem pretekstowa fabuła, dużo gagów różnej jakości, zawsze ci sami aktorzy, oraz tak zwany mocny, często radykalnie pokazany temat wiodący, nie podziałała równie dobrze za każdym razem. Czy to się komuś podoba, czy nie – Patryk Vega jest tylko jeden.

Recenzent
(fot. Marcin Oliva Soto)

Łukasz Maciejewski – urodzony w Tarnowie dziennikarz, krytyk filmowy i krytyk teatralny. Absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykładowca na Wydziale Aktorskim PWSFiT im. Leona Schillera w Łodzi, a od 2016 roku ambasador projektu „Kultura Dostępna” realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Autor takich książek jak "Aktorki. Portrety", czy "Flirtując z życiem. Danuta Stenka w rozmowie z Łukaszem Maciejewskim".