Bardzo różnie i bardzo dobrze Grafiki z kolekcji Zachęty

Ulotka

Projekt ulotki został przygotowany w formacie A5. Skorzystaj z odpowiednich opcji przy drukowaniu.

-
Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie
Pl. Małachowskiego 3
00-916 Warszawa
wstęp wolny

Kuratorki: Małgorzata Bogdańska, Joanna Egit-Pużyńska, Maria Świerżewska (dział zbiorów i inwentarzy)
projekt ekspozycji i identyfikacja wizualna: Lotne Studio
realizacja: Anna Muszyńska i zespół / and team
artyści: Antoni Alster, Alojzy Balcerzak, Janina Biała-Szypuła, Krystyna Bieniek, Edward Biszorski, Antoni Boratyński, Elżbieta Bors, Ryszard Bors, Stanisław Borysowski, Zofia Broniek, Franciszek Bunsch, Franciszek Burkiewicz, Halina Chrostowska, Stefan Damski, Maria Dawska, Stanisław K. Dawski, Barbara Dega-Komitowska, Mieczysław Detyniecki, Ryszard Leon Dudzicki, Wanda Ficowska-Wapińska, Jacek Gaj, Stanisław Gawron, Józef Gielniak, Magdalena Gomulicka-Damska, Maria Hiszpańska-Neumann, Tadeusz Jackowski, Teresa Jakubowska, Zenon Januszewski, Władysław Jarocki, Mieczysław Jurgielewicz, Andrzej Kandziora, Danuta Kołwzan-Nowicka, Izolda Kotlarczyk, Józef Kotlarczyk, Zygmunt Kotlarczyk, Bogna Krasnodębska-Gardowska, Janina Kraupe-Świderska, Ryszard Krzywka, Irena Kuran-Bogucka, Jadwiga Leśkiewicz-Zgieb, Benon Liberski, Maria Łuszczkiewicz-Jastrzębska, Mieczysław Majewski, Marian Malina, Lucjan Mianowski, Tadeusz Milewski, Maciej Modzelewski, Jerzy Napieracz, Barbara Narębska-Dębska, Anna Nehringowa, Bronisław Nowicki, Emilia Nóżko-Paprocka, Danuta Osadczy, Józef Pakulski, Jerzy Panek, Olga Peczenko-Srzednicka, Andrzej Pietsch, Edmund Piotrowicz, Henryk Płóciennik, Janusz Przybylski, Aleksander Rak, Stefan Rassalski, Łukasz Rogiński, Leszek Rózga, Andrzej Rudziński, Marek Sapetto, Roman Skowron, Konrad Srzednicki, Paweł Steller, Stefan Suberlak, Ewa Śliwińska, Aleksander Turek, Wacław Waśkowski, Maria Wąsowska, Mieczysław Wejman, Teresa Wierus

Ogólnopolska Wystawa Grafiki Artystycznej i Rysunku, Wystawa prac 11 współczesnych grafików polskich czy Motywy architektoniczne w grafice polskiej to tylko przykładowe tytuły wystaw organizowanych w latach sześćdziesiątych w Centralnym Biurze Wystaw Artystycznych Zachęta. Grafika warsztatowa, dziś niewątpliwie zmarginalizowana, jeszcze kilka dekad temu miała w programie wystawienniczym Zachęty status równoprawny z malarstwem i rzeźbą. Prezentowano ją zarówno na pokazach indywidualnych, jak i na dużych przeglądach sztuki.

Bardzo różnie i bardzo dobrze to wystawa ważnego i od dawna nieeksponowanego fragmentu kolekcji Zachęty. Prace graficzne bowiem są jej najliczniejszym, a jednocześnie najmniej znanym publiczności zbiorem. Pokaz koncentruje się na okresie wyznaczonym przez daty dwóch ważnych wystaw zorganizowanych przez CBWA — I Ogólnopolskiej Wystawy Grafiki Artystycznej i Rysunku w 1956 roku oraz Grafiki w Polsce Ludowej w roku 1971. To oczywiście umowna cezura, wyznaczająca jednak czas, kiedy polska grafika święciła triumfy.

Ponad 200 dzieł 75 artystów, pokazywane na wystawie, jest wynikiem wyboru, na który miał wpływ nie tylko poziom artystyczny i różnorodność stylistyczna prac, ale także ich historia — obecność na ekspozycjach CBWA.

Ówczesne prezentacje grafiki organizowane przez Zachętę to nie tylko wystawy w gmachu galerii. To także wiele pokazów inicjowanych przez instytucję w lokalnych Biurach Wystaw Artystycznych oraz innych ośrodkach w całym kraju, ale też udział w międzynarodowych imprezach artystycznych, takich jak biennale w São Paulo, Paryżu, Tokio lub zagraniczne prezentacje nawet w najbardziej egzotycznych miejscach. Bardzo istotna była rola edukacyjna — objazdowe wystawy graficzne przygotowane również z myślą o mieszkańcach mniejszych miast podróżowały po całej Polsce. Trafiały one do domów kultury, świetlic, klubów garnizonowych i zakładów pracy. Grafika tym samym stawała się reprezentantką aktualnych tendencji w sztuce polskiej. Szeroką działalność CBWA odzwierciedla zgromadzona na wystawie dokumentacja oraz diagram zestawiający ekspozycje w budynku galerii i poza nim.

Prace prezentowane są tematycznie. Ówczesny program wystawienniczy obejmował wiele cyklicznych pokazów sztuki marynistycznej, wojskowej, tematów związanych z wsią, pracą czy człowiekiem, co często było uwarunkowane politycznie. Ten umowny układ ekspozycji zainspirowany został charakterem tamtych wystaw oraz sposobem myślenia ich organizatorów i komisarzy. Doskonale ukazuje on różnorodność podejścia artystów do realizacji poszczególnych zagadnień. A tytułowe „bardzo różnie i bardzo dobrze”— zaczerpnięte z jednego z artykułów prasowych — odnosi się nie tylko do zaprezentowanego fragmentu kolekcji grafik Zachęty, ale także do jej całości.

Za treść odpowiada organizator wydarzenia. Szczegóły można sprawdzić bezpośrednio na stronie zacheta.art.pl